Παρασκευή 30 Δεκεμβρίου 2016

Αξιοποίηση του διδακτικού υλικού της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας της Μαρίας Μητσιάκη

 Διδακτικό υλικό σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή για παλιννοστούντες και αλλοδαπούς μαθητές 
Υλικό για το Γυμνάσιο: 
  •  Αντιπαραθετική προσέγγιση γλωσσών 
  • Αλβανική και Νεοελληνική
  • Ρωσική και Νεοελληνική
  • Μελέτες για την ελληνική ως δεύτερη/ ξένη γλώσσα
  • Επίπεδα γλωσσομάθειας
  • Καθορισμός επιπέδων γλωσσομάθειας 
  •  Αναγνωστικό 
  • Μαζί
  •  Εικονογραφημένο Λεξικό 
  •  Λέξεις και Εικόνες 
  • Ακουστικό υλικό
  •  Λίγα τραγούδια θα σου πω 
  •  Αυθεντικά ειδησεογραφικά κείμενα 
  • Συμβαίνει στον κόσμο 
  •  Σειρά Υπόθεση Γλώσσα 
  •  Χρόνοι: Ενεστώτας, Μέλλοντας, Αόριστος και Παρατατικός 
  •  Εγκλίσεις: Υποτακτική, Προστακτική 
  •  Ουσιαστικά 
  •  Επίθετα 
  •  Αντωνυμίες 
  •  Πτώσεις: Γενική, Κλητική 
  •  Κείμενα για νέους σε απλά ελληνικά (1-4) 
  • Σειρά Καταλαβαίνω και γράφω 
  • Ανθρώπινες σχέσεις 
  • Όταν μεγαλώσω 
  • Πραγματικές ιστορίες 
  •  Τρόπος ζωής 
  • Γνωστικά αντικείμενα
  •  Βιολογία (αλβανικά, ρωσικά) 
  • Χημεία (αλβανικά, ρωσικά) 
  •  Φύση και Γλώσσα: Ηλεκτρισμός και Μαγνητισμός (αλβανική ορολογία) 
  •  Φύση και Γλώσσα: Διατροφή (αλβανική ορολογία) 
  • Φύση και Γλώσσα: Τα φυτά (αλβανική ορολογία) 
Το περιεχόμενο στην σελίδα:http://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/program/defteri_glossa/synedrio/parousiaseis_seminariou/axiopoiisi_didaktikou_ylikou_2.pdf

Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής (ΚΕΔΑ)

Το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής (ΚΕΔΑ) του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών ιδρύθηκε το 1996 και έχει εξελιχθεί σε ένα σημαντικό πανεπιστημιακό Κέντρο για τη μελέτη θεμάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Στη σελίδα του http://www.keda.uoa.gr/materials.php  βρίσκει κανείς αναρτημένο μεταξύ άλλων υλικό για την προσχολικη εκπαίδευση! Το υλικό δημιουργήθηκε για τα Προγράμματα: «Ένταξη παιδιών Παλιννοστούντων & Αλλοδαπών στο σχολείο για την Α/θμια Εκπαίδευση» και «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά».Υπεύθυνη Δράσης: Βούλα Παπαγιάννη
Θεματικές Ενότητες Μαθήματος Πηγή:http://www.keda.uoa.gr/eclass/courses/TED100/
1.Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα
2.Παγκόσμια Αναπτυξιακή Διάσταση
3.Αντιρατσιστική Διάσταση
4.Αγωγή Υγείας
5.Κριτικός Καταναλωτής
6.Περιβαλλοντική Αγωγή
7.Αγωγή για την Ειρήνη
8.Ο Διάλογος των Πολιτισμών
9.Γνωστικές Περιοχές στην Προσχολική Εκπαίδευση


10.Οι Στόχοι της Χιλιετίας

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2016

Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή Ανα-στοχασμοί για την παιδική ηλικία

Σκοπός του Συνεδρίου  η πολυεπιστημονική και διεπιστημονική συνάντηση, για «ανα-ατοχασμό της παιδικής ηλικίας, προβληματισμό, ανταλλαγή απόψεων, διερεύνηση και εμπλουτισμό της γνώσης σε ζητήματα που συνδέονται με την εκπαίδευση στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. 
Οι θεματικές του συνεδρίου είναι: 1. Το παιδί στην τέχνη και τον πολιτισμό 2. Το παιδί στην κοινωνία, την οικογένεια και το σχολείο 3. Το παιδί στην εκπαιδευτική διαδικασία 4. Παιδί, παιχνίδι και δημιουργικότητα 5. Μέσα επικοινωνίας και παιδί 6. Διαπολιτισμικότητα και παιδική ηλικία 7. Εγγραμματισμός στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλι- κία 8. Θέματα ανάπτυξης στην παιδική ηλικία 9. Ειδική αγωγή και παιδική ηλικία 10. Τεχνολογία και παιδική ηλικία 11. Παιδί και θετικές επιστήμες.
Τα πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή Ανα-στοχασμοί για την παιδική ηλικία μπορείτε να τα βρείτε στη σελίδα:http://www.nured.auth.gr/congress2014/sites/default/files/files/Praktika_Synedriou.pdf  

Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης συστήνεται Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης ο οποίος θα καλύπτει τα γνωστικά αντικείµενα:
  • Κοινωνικοποίηση και Εκπαίδευση σε Δίγλωσσα και Πολύγλωσσα Περιβάλλοντα
  • Γραμματισμός Μαθητών και Μαθητριών από Πολύγλωσσα Περιβάλλοντα
  • Μειονότητες και Πολυγλωσσία στην Ευρώπη
  • Ιστορία της Μειονοτικής Εκπαίδευσης
  • Διδακτικές των Μειονοτικών Γλωσσών
  • Ισλάμ και Εκπαίδευση
  • Μειονοτική Εκπαιδευτική Πολιτική και Διαχείριση της Πολυπολιτισμικότητας. Πηγή:https://www.minedu.gov.gr/ypapegan/ypour-apof/25995-15-12-16-systasi-tomea-meionotikis-ekpaidefsis-sto-paidagogiko-tmima-tou-apth-2

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

Η ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΤΟΥ ΚΕ.Δ.ΕΚ.

Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει γίνει χώρα υποδοχής μεγάλου αριθμού μεταναστών. Έτσι δημιουργούνται πολλές και διαφορετικές μειονοτικές ομάδες για τις οποίες πρέπει να φροντίσει το ελληνικό κράτος. Η μέριμνα για τους ανθρώπους αυτούς περιλαμβάνει και την εκπαίδευσή τους, μια που μεταξύ τους υπάρχουν ανήλικα παιδιά ή γεννιούνται μετά την προσέλευσή τους στην Ελλάδα. Το ζήτημα της εκπαίδευσης των μειονοτήτων είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει το ελληνικό κράτος σε όλες τις περιόδους της ύπαρξής του, ήδη από τη σύστασή του. Στη σύγχρονη εποχή η εκπαίδευση των μειονοτήτων απασχολεί πολλές χώρες και δεν αποτελεί μια απλή υπόθεση. Γίνονται προσπάθειες και στην Ελλάδα για την εφαρμογή της διαπολιτισμικής αγωγής που κρίνεται καταλληλότερη για την εκπαίδευση μειονοτικών ομάδων μια που λειτουργεί με σεβασμό, αποδοχή και αξιοποίηση του διαφορετικού και όχι με απόρριψή του, όπως επέβαλλαν οι παλαιότερες πρακτικές. Για τη διάδοση των διαπολιτισμικών, την αλληλοπληροφόρηση, αλληλεπίδραση και αλληλοβοήθεια σε θέματα εκπαίδευσης των μειονοτήτων και εφαρμογής των διαπολιτισμικών αρχών πραγματοποιούνται κάθε χρόνο τα διεθνή διαπολιτισμικά συνέδρια στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Στην παρούσα μελέτη εξετάζεται η θεματολογία των άρθρων που παρουσιάστηκαν σ’ αυτά τα συνέδρια από το 1998 που ήταν η πρώτη χρονιά πραγματοποίησής τους έως το 2008. Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται τα άρθρα που αφορούν στην προσχολική αγωγή.Ολόκληρη η διπλωματική εργασία στην σελίδα/πηγή:http://ikee.lib.auth.gr/record/113924/files/KOUTONIDOU.pdf

ΟΔΗΓΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή

Πρόλογος: Ζωή Παπαναούμ Εισαγωγή: Δημήτρης Μαυροσκούφης
Η διδασκαλία και η αγωγή των παιδιών και των εφήβων, προκειμένου να ενταχθούν αυτόνομα και δημιουργικά στον σύγχρονο κόσμο, είναι έργο σύνθετο και απαιτητικό, με ιδιαίτερη βαρύτητα για το ατομικό και κοινωνικό καλό. Για να το φέρουν εις πέρας με επάρκεια οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται συστημα- τικές βασικές σπουδές και συνεχή επιμόρφωση από τη μια μεριά και από την άλλη, την ανάλογη υποστήριξη και αναγνώριση από την υπηρεσία τους και από τον κοινωνικό περίγυρο.Ο Οδηγός πλήρης στη σελίδα/πηγή: http://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/program/defteri_glossa/synedrio/dimosieuseis/odigos_epimorfosis_diapolitismiki.pdf

Μάγος, Κ. (2013) «Η συμβίωση σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία»: Τα σχέδια εργασίας στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Στο Χ. Γκόβαρης (Επιμ.) Διδασκαλία και μάθηση στο διαπολιτισμικό σχολείο, Αθήνα: Gutenberg, 199-222.

Η εφαρμογή της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο πραγματοποιείται μέσα από δραστηριότητες που συνήθως στοχεύουν στην αλληλογνωριμία και ανταλλαγή με την εθνοπολιτισμική ετερότητα. Παρά το γεγονός ότι η ετερότητα αποτελούσε πάντα συστατικό στοιχείο των σχολικών τάξεων, έγινε αφορμή και αντικείμενο μελέτης και προβληματισμού από τους μαθητές κυρίως μέσα από την εθνοπολιτισμική της διάσταση. Οι αλλαγές που συνέβησαν τις τελευταίες δεκαετίες στην πληθυσμιακή σύνθεση της κοινωνίας και του σχολείου αποτέλεσαν το κίνητρο για την εισαγωγή της διαπολιτισμικής διάστασης στην ελληνική εκπαίδευση συνήθως μέσα από δραστηριότητες προσέγγισης και γνωριμίας με τους πολιτισμούς των μαθητών που δεν ανήκουν στην κυρίαρχη εθνοπολιτισμική ομάδα. Ολόκληρο το άρθρο στην πηγή: http://roma.pre.uth.gr/main/sites/default/files/magos_diapolitismiki_kai_shedia_ergasias.pdf